30 april 2017 Cu Chi tunnels/Trang Bang en Cao Dai tempel

30 april 2017 - Ho Chi Minh-stad, Vietnam

Vanmorgen vroeg op pad naar de Cu Chi tunnels, een gigantisch ondergronds netwerk van de Vietcong. Eerst wordt ons uitleg gegeven hoe de tunnels gegraven zijn etc. Heel indrukwekkend hoe hier km. lange tunnels gegraven zijn met ruimte voor koken, eten, schoenmaker, kleermakers, bommenmaken, munitieopslag etc. Als de Amerikanen op dit terrein kwamen waren ze hun leven niet zeker. Overal valkuilen, vallen met gespitste bamboe verscholen onder het gras. Als ze daar opstapte waren er altijd wel punten van bamboe die hun doorboorde. Door vrijwilligers wordt de werking uitgelegd en iedereen snapt wel dat het lugubere slimheden waren. Ik ben in een tunnel gegaan die nog geen meter hoog was en misschien 75 cm  breed.Op handen en knieën moest je er door heen kruipen. Dit was voor ons maar 20 mtr. Moet je indenken dat hier gezinnen jaren aan gewerkt hebben om dit tunnel stelsel te maken en er jaren in hebben moeten wonen. Heel indrukwekkend. We zijn verder gereden naar Trang Bang in de Tay Ninh provincie.Hebben een documentaire bekeken in het ouderlijk huis van Kim Phuc, het meisje van de napalm. Kim Phuc was het meisje wat naakt over de straat liep in Trang Bang. De foto is wereldberoemd geworden. Heel mooie documentaire waarin verteld wordt hoe het verder met Kim gaat. Achter dit huis staat de kleurrijke Cao Dai tempel. Inde Cao Dai leer komen alle geloofsovertuigingen van o.a. Boeddhisme, Christendom, Confucianisme, Islam enTaoisme bijeen. Het is zo dag en hebben we een ceremonie mee mogen maken, de mannen rechts en de dames links en allemaal op blote voeten.Na de dienst een heerlijke noodlesoep gegeten, broodjes, gebakken ei, sla en beleg. Dit allemaal verzorgt door de schoonzus van Kim. Kim woont in Canada is getrouwd en heeft 2 kinderen. Is gevlucht doordat de vietnamese staat wilde dat ze negatieve aandacht voor de amerikanen opwekte, ze wilde graag studeren maar mocht dat niet. Haar broer is 4 jaar geleden overleden en schoonzus doet nu koken.Om half 3 zijn we terug in het hotel en kunnen we zelf doen wat we willen.We kopen op de markt een shirt voor Ger van Vietnam electric. John en Jose komen we tegen op de markt en we gaan samen verder. Zoekend naar drinken komen we uit bij de Barbecuetuin en daar gaan we lekker eten en drinken. We zijn op tijd gaan zitten want voor we eten op de tafel krijgen staat er al een hele rij wachtend op een tafeltje.We lopen nog naar het plein waar het groot feest is vanwege de bevrijding op 30 april 1975. We dorst en gaan op zoek naar een terras of bar. We vragen het aan een Nederlander die voor Heineken in Vietnam werkt of hij er één weet. Volgens hem zal het moeilijk zijn want overal is het groot feest. Terwijl we richting het hotel gaan komen we bij een bar genaamd The Drunken Duck uit. We worden binnen gevraagd dus wij naar binnenEigenlijk was er geen plaats maar we mochten langs de kant op een barkruk gaan zitten en even later achter de bar aan 2 hoge tafeltjes waar barkrukken aan stonden.We hebben snel door dat dit niet een gewone bar is maar een hoe heet zo'n tent ook Al weer. Maar we hebben genoten van de acties van die mensen en ze waren blij denken wij dat we naar een paar pilsjes vertrokken.